Koululaiset ja opiskelijat voivat rahoittaa hupiretken varainhankinnalla

Lähestulkoon kaikki ovat varmasti jossain vaiheessa opinpolkua osallistuneet varainhankintaan. Perinteisesti varainhankinta on ollut karkki- ja keksilaatikoiden myyntiä ovelta ovelle, mutta nykyään vaihtoehtoja on lukuisia. Koululuokan varainhankinta voidaan toteuttaa myymällä ravintolisiä, vaatteita, kodin käyttötarvikkeita – tai sitten niitä herkkuja.

Onnistuneen lukukauden kruunaa yhteinen aika

Vaikka koulussa oppiminen on tärkeintä, on itse oppilaista varmasti parasta kaikki luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuva ja lukujärjestyksestä poikkeava ohjelma. Kaverisuhteita syntyy ja jo olemassa olevat porukat tiivistyvät, kun vuoden puurtamisen jälkeen koko luokka lähtee yhteiselle retkelle huvipuistoon, eläintarhaan tai vaikka leirikouluun. Luokkaretken kohde on usein jotain hauskaa ja erilaista, mutta jollain tavalla myös opettavaista, sillä leikin kautta oppiminen on todettu kaikista tehokkaimmaksi oppimistavaksi.

Varainhankinta ja yhteiset retket eivät myöskään ole pelkästään nuorimpien alakoululaisten oikeus, vaan myös yläkoulussa, lukiossa, ammattikoulussa tai vaikka vielä korkeakouluissakin ryhmät voivat lähteä yhteiselle hurvitteluretkelle. Esimerkiksi abiristeilyt ovat suorastaan legendaarisia, mutta vaativat paljon rahaa onnistuakseen.

Muistatko vielä ensimmäisen retken eläintarhaan?

Hyötytavaralla paras tuotto

Terveystietoisuus on kasvava trendi, minkä myötä ovelta ovelle karkki- ja keksirasioiden kanssa kiertäminen ei välttämättä enää toimi. Eri palveluntarjoajat ja helpon varainkeruun mahdollistavat yritykset ovat kuitenkin mukana aallon harjalla ja tarjoavat lukuisia eri vaihtoehtoja myyntituotteiksi.

Parasta myyntiä saadaan valitsemalla arjen käyttötavaroita, joita tarvitsee jokainen perhe ja kaikki perheenjäsenet. Esimerkiksi sukkia kuluu kaikilla, joten miksipä uusia sukkia hankkiessa ei samalla tukisi työkaverin lapsen koululuokkaa tai opiskeluryhmää. Samoin uusia urheiluvaatteita, pyyhkeitä tai vaikka laudeliinoja hankkiessa ostosta tekee hiukan mieluisamman, kun hankinnalla voi tehdä hyvää ja tukea nuoria. Varainhankinnan kautta hankittavat vaatteet, käyttötavarat ja ravintolisät eivät ehkä ole sen halvempia kuin kaupassakaan, mutta hyvä mieli on varsin hyvä kiitos sekin.

Varainhankinta onnistuu myös turvallisesti etänä

Niin kauan kuin COVID-19 kurittaa maailmaa ja rajoittaa arkea, on ovelta ovelle kiertäminen tai myyjäisten pitäminen pois laskusta. Todennäköisesti tämä tietenkin tarkoittaa myös perinteisten luokkaretkien, leirikoulujen, risteilyjen tai muiden ryhmähuvitusten järjestämistä, mutta varainhankinnassa kerätyt rahat voi hyvin käyttää johonkin ulkoiluaktiviteettiin, opiskelijoille jaettaviin piristyspaketteihin tai laittaa jemmaan seuraavan vuoden retkeä varten.

Monet palveluntarjoajat ovat kehittäneet toimintaansa niin, että varainhankinta onnistuu myös ilman fyysistä kontaktia ja ihmisten kohtaamista kasvotusten. Nyt erilaiset tuotteet voi myydä sosiaalisen median ja tuttujen kautta lähettämällä esitteitä ja myyntiviestejä, keräämällä tilaukset sähköisesti ja toimittamalla tilaukset palveluntarjoajalle, joka sitten auttaa tuotteiden toimituksessa ja tilittää koululuokan varainhankinnan tuotot. Sähköinen varainhankita voi myös tapahtua oman verkkokaupan kasaamisella palveluntarjoajan sivustolle, jolloin pelkkä verkkokaupan mainostaminen ja linkin levittäminen riittää eikä edes tilauksia tarvitse kerätä itse. Osa varainhankintaa tarjoavista yrityksistä on myös laajentanut myyntituotteiden valikoimaa sähköisiin tuotteisiin, kuten lahjakorteilla/kampanjakoodeilla eri streamauspalveluihin. Näin myyntiprosessi on entistä kevyempi ja tuotto entistä parempi!

Varainhankinnan onnistuminen on vain yhteispelistä kiinni

Onnistunut varainhankintakampanja voi tuottaa helposti tuhansia euroja koululuokalle tai opiskeluryhmälle – reilusti nelinumeroisella summalla järjestää jo varsin mukavan yhteisretken tai jopa retkiviikonlopun koko porukalle. Varainhankintayritystä valitessa kannattaa kiinnittää huomiota tuottoprosenttiin ja myytäviin tuotteisiin, jotta myynti varmasti myös tuottaa tulosta. Tuottoprosentin ja myyntituotteiden lisäksi tarvitaan selkeä projektinjohtaja, jolla on vetovastuu varainhankinnan käytännön järjestelyistä ja luokan tai ryhmän motivoituneena pitämisestä. Motivoinnissa tärkeää selkeän päämäärän lisäksi on oikein mitoitettu kampanja-aika, realistinen tavoite ja se, että kaikki osallistuvat.

Kun yhdessä ansaitut varat päästään vihdoin käyttämään yhteiseen retkeen, tapahtumaan tai viikonloppuun, on palkinto aivan erityisen makea.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *